Hur man skapar en bra affisch
Även om det kan se lätt ut, är det sällan lätt att skapa en bra affisch. Den som arbetar med grafisk design, brukar ha flera år av arbetserfarenhet innan man når en högre nivå. Trots sin enkelhet, ska en affisch kunna innehålla många komplexa element. Ofta handlar det om att snabbt kunna förmedla information, och det måste vara en bra balans i helheten. Här kommer några grundläggande tips som hjälp på traven.
Fokus, fokus och åter fokus
Det viktigaste man bör bestämma, är var det huvudsakliga fokuset ska ligga. Det ska gärna vara ett område som drar betraktarens ögon till sig på direkten. Är det en titel eller ett datum som är viktigast, måste detta arrangeras så det sticker ut. På samma sätt kan det tvärtom vara smart att fundera ut vad som inte ska vara i fokus. Att ta reda på det grundläggande budskapet och så att säga renodla layouten.
Typsnitt
Det är ett viktigt val att välja vilket typsnitt en affisch ska använda. Grundregeln är att man enbart använder ett typsnitt, eller möjligen två. Man kan exempelvis ha ett typsnitt för en utstående titel och en annan för den övriga brödtexten. Här är det även bra att välja ett typsnitt som går hand i hand med bilden. Ett modernt typsnitt kanske inte lämpar sig exempelvis på en filmaffisch för en vilda västern-film. Själva läsbarheten är naturligtvis viktig, annars går ju inte informationen fram. Man bör även använda ett lättläst språk som alla kan förstå. Tidningen 8sidor ger bra exempel på vad lättläst svenska betyder. På en affisch skrivs texten ofta på en händelserik bakgrund. Här gäller det att placera den så kontrastrikt som möjligt.